Bienvenue! / Welcome!

Les posts de ce blog sont tous en version française et anglaise

Posts on this page are all in French and in English

May 01, 2011

Cap au nord! / Heading north!

Iruya
De retour à Santiago après Iguazu j'ai directement pris le bus direction Mendoza dans le vignoble argentin :-)

Traversée de la cordillière des Andes avec un col à 3800m. Magnifique! Et arrivée à Mendoza sans ma carte mémoire d'appareil photo oubliée dans le café internet a Santiago... un peu dégouté d'avoir perdu plus d'un mois de photos, heureusement y en a pas mal sur facebook. Si ca se trouve y en a un qui va gagner un Pullizer grace à moi ;-)

J'arrive à mon auberge de jeunesse à Mendoza et me retrouve avec un verre de vin gratos dans la main direct! Deux de plus suivront... Mendoza c'est top pour faire le tour des vignobles en bicyclette... il parait... Comme j'ai tenté ca un jour de Paques, je me suis fait avoir, pratiquement tout était fermé, y compris la loc de vélo! J'ai tenté en bus, mais j'étais à court de monnaie (indispensable dans le bus en Argentine!) après avoir fait le tour de 10 magazins pour échanger mon billet de 2 pesos contre deux misérables pièces de monnaie sans succès, j'ai pris le bus quand meme et quelqun a été assez sympa pour me preter sa carte de bus en échange de mon billet. Retour en ville donc pour déguster quelques Malbecs locaux (c'est un des sépages les plus répendus dans le coin).

Le lendemain, route vers le nord: 23+3h de bus pour arriver au bout de la route à Iruya. Le bled est tout paumé dans la montagne à 2800m d'altitude, entouré de sommets à 5000m. Les maisons sont en terre cuite. Des fermes parsèment les montagnes jusqu'à 4000m d'altitude! Petite rando pour apprécier à quel point c'est paumé: ca fait plaisir, mais à cette altitude, faut du souffle! Les feuilles de coca sont sensées aider, sans succès pour moi. On broie une feuille dans la terre, pour la Pachamama (la Terre Nourricière) et on met le reste dans la joue et on salive.

Iruya
Le décors est clairement plus 'sud américain' que ce que j'ai vu jusqu'à présent: beaucoup moins d'influence européenne dans les constructions, les femmes portent des vetements colorés comme on se l'imagine en Bolivie où au Pérou, avec le traditionnel chapeau de feutre. Dans le bus, j'étais le seul blanc! :-)

Retour en bus quelques heures plus au sud pour faire mon 15ème passage de la frontière argentine... Je m'arrète à Purmamarca pour admirere le Cerro de las Siete Colores, une jolie formation rocheuses, très colorée. J'en profite aussi pour voir Salinas Grande, un grand salar argentin, avant de traverser la frontière à 4800m d'altitude direction San Pedro de Atacama.

******************************************************

Humahuaca
Back in Santiago just after Iguazu to continue ma journey with the bus. Heading first to the argentinian wine country: Mendoza. Crossing the beautiful Andes with a pass at 3800m.

I reach the city without my memory card that i had forgotten in the internet café in Santiago... one month of pictures lost... shit happens, fortunately i saved some on facebook. Maybe someone will win a Pullizer with some of the shots i had on thei card ;-)

Anyways, Mendoza. I arrive at the hostel and get already a free cup of wine as a welcome. Two more would follow ;-) Mendoza is the perfect place to visit the vinyards with a bike, or so i heard... i tried to do it on an Easter Sunday: poor idea. Bike rental closed and most of the vinyards too... Tried to do it with the bus, but i was short of coins at some point. In Argentina you can't get a bus ride without coins, notes don't work... so here i am in the winecountry, running through 10 shops trying to exchange my 2 pesos note for 2 coins... unsuccessfully! People on the street didn't have coins neither. I decide to jump on a bus back to the city, a woman was nice enough to let me borrow her bus card in exchage of my 2 pesos note. So back in town, i found some nice place to try a few Malbecs (that's one of their most popular grape there) and celebrate Easter Sunday.

Cerro de las Siete Colores, Purmamarca
The next day i'm heading north, 23+3h of bus get me to the end of the road, at Iruya. It's a lost town in the middle of the mountains, at 2800m  and surrounded with 5000m mountains. Houses are made of adobe (mud). Farmhouses are scattered in the mountains up to 4000m altitude. Little hike to appreciate how lost the place is. I went up to 3800m, at this altitude, breathing is sometimes difficult and i could feel my heart racing in my chest. Coca leaves are supposed to help but i don't think it had any effect on me. You have to mix one leave with the earth, for the Pachamama (Mother Nature) and put the rest of the leaves in your cheek, saliva does the rest.


Salinas Grande
The whole scenery looks much more typical than what i had seen so far. Less european influence, women dress in nice colorful dresses, as you imagine they would in Bolivia or Peru for instance. They were their nice hats with colorful ribbons. In the bus i was the only white guy! :-)

Back a bit further south with the bus, to cross for the 15th time the argentinian border! Before that i stop in Purmamarca to see the Cerro de los Siete Colores, a very nice and colorful mountain, and also to see Salinas Grande, a big argentinian salt lake. After that i crossed the border at 4800m heading to San Pedro de Atacama.


1 comment:

Nils said...

Merci pour ta carte! Tu repères le parcours pour l'Aconcagua??